FINSCIn avoimet opetus- ja oppimateriaalit

Opettajan opas ja Tutkijan käsikirja tiedepääoman tukemiseksi

Miten voitaisiin tukea lasten ja perheiden tiedepääomaa? FINSCI-hankkeen kasvatustieteilijät Itä-Suomen yliopistosta ovat kehittäneet tutkivan oppimisen opetus- ja oppimateriaaleja veden ja ravinnon teemoista. Opetusmateriaali kytkeytyy ympäristö- ja luonnontiedon OPS-tavoitteisiin ja sisältöihin 3. ja 4. luokille, mutta soveltuu osittain myös pienemmille tai isommille oppilaille. Materiaalin tavoitteena on edistää oppilaiden tutkivan oppimisen taitoja, joten oppilaan omalla tekemisellä ja pohdinnoilla on tärkeä rooli. Oppimateriaali eli Tutkijan päiväkirja sisältää kotitehtäviä, joita on suunniteltu tehtäväksi yhdessä vanhempien tai sisarusten kanssa, näin edistäen koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Materiaalikokonaisuus perustuu kansainväliseen tiedepääomatutkimukseen ja sitä on testattu Suomessa luokkainterventioiden yhteydessä.

Materiaalit ovat vapaasti saatavilla tästä linkistä. Tutustu myös materiaalien käyttöön opastavaan videoon FINSCIn YouTube-kanavalla.

Vinkit tiedelukutaidon kehittämiseksi

Miten vahvistaa tiedelukutaitoa ja vaativien käsitteiden ymmärtämistä internetissä? Nykypäivän haastaviin ilmiöihin, kuten ilmastonmuutokseen, liittyvää tietoa etsitään usein internetistä. Sopivan tiedon löytäminen internetin moninaisesta ja monissa lähteissä sijaitsevasta tiedosta on lukijalle vaativaa. FINSCI-hankkeen kasvatustieteilijät Turun yliopistosta ovat kehittäneet suosituksia, joilla tiedelukutaitoa voidaan vahvistaa.

Poimi tästä linkistä napakka vinkkilista! Vinkkejä voi soveltaa oman luokkansa tai vaikka perheensä kanssa.



Huuhaa-tehdas ja Puppuresepti

Tiedon lukutaito ja tietoon perustuva päätöksenteko (LITERACY) -ohjelman alla rahoitetut FINSCI- ja CRITICAL-hankkeet ovat yhdessä kehittäneet työpajakonseptin ja vapaasti saatavilla olevan materiaalin, jonka avulla mis- ja disinformaation keinoja voi kokeilla käytännössä.

Peruskoulun yläluokille ja toiselle asteelle suunnatussa Huuhaatehdas-työpajassa oppilaat pääsevät tehtailemaan vakuuttavaa huuhaata ja harhaanjohtavia lähteitä. Tehtaassa opitaan tunnistamaan, mikä tekee todistusaineistosta, perustelusta tai lähteestä epäluotettavan ja millä tavoin ihmisiin yritetään vaikuttaa. Samalla kilpaillaan vakuuttavimman huuhaan tehtailijan tittelistä.

Työpajassa hyödynnetään oheista Puppureseptiä, joka kokoaa yhteen epäluotettavien sisältöjen pääpiirteitä. Kokeile sinäkin pupun suoltamista, niin opit herkemmin tunnistamaan vedätyksen!