Organisaation inklusiivisten eli mukaanottavien käytäntöjen kehittäminen ei ole yksilölaji tai lyhytjänteinen hankepyrähdys. Mitä laajempi joukko henkilöstöstä on mukana kehitystyössä, sitä varmemmin yhdenvertaisuuden edistäminen juurtuu käytännön työhön.
Tiedekeskuksissa ja -museoissa yhdenvertaisen ja moninäkökulmaisen osallisuuden tavoite koskee niin näyttelyitä, tapahtumia ja muita sisältöjä, sisältöjä tuottavaa työyhteisöä ja työkulttuuria kuin sisältöjä kokevia kävijöitäkin. Moninaisista lähtökohdista tulevia ihmisiä puhutteleva tiedeviestintä ja -kasvatus edellyttää siksi jatkuvaa vuorovaikutusta ja dialogia tiedekeskustyön tekijöiden ja kokijoiden välillä.
Iso-Britannian tiedekeskuksia kokoava yhdistys (ASDC) on laatinut Inclusion Wheel -nimisen työkalun, jota me FINSCI-hankkeessa*) kutsumme Mukaanottamisen vauhtipyöräksi (Kuva 1). Nimensä mukaisesti vauhtipyörä tyrkkää kehitystyön vauhtiin ja auttaa pohtimaan mukaanottavan tiedekeskustyön kehittämistä seuraavien kysymysten avulla:
Kirjoittaja Kaisa Torkkeli on FINSCI-hankkeen hankevastaava ja -tutkija Tiedekeskus Heurekassa. Blogikirjoitus on julkaistu ensimmäistä kertaa Suomen tiedekeskukset ry:n blogissa 11.6.2024. Linkki alkuperäiseen blogikirjoitukseen.
The Association for Science and Discovery Centres (ASDC), Case studies: https://inclusion.sciencecentres.org.uk/case-studies/ [Luettu 19.8.2024].
The Association for Science and Discovery Centres (ASDC), Resources: https://www.sciencecentres.org.uk/resources/ [Luettu 19.8.2024].
Diversci [Tiedekeskusammattilaisten kansainvälinen verkosto, joka keskittyy inkluusion, yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen]: https://www.diversci.eu/ [Luettu 19.8.2024].